Menopause ۰(یائسگی)

یائسگی در خانمها با قطع قاعدگی و یا نامنظم شدن قاعدگی همراه میباشد و معمولا در سن چهل تا پنجاه سالگی شروع میشود . یائسگی یک امر عادی و فیزیولوژیک میباشد .دلیل یائسگی کم کاری تخمدانها میباشد .

علائم: داغ شدن گر کشیدن بیخوابی عصبانیت افسردگی بد خوابی میباشد

رژیم غذایی باید تغییر کند زیرا در دوران یائسگی میزان بیشتر کلسیم و ویتامین دی نیاز هست معمولا کلسیم روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم میباشد که در دوران منوپوز ۱۲۰۰ میلی گرم میشود .باید توجه داشت که مصرف بیش از حد کلسیم باعث سنگ کلیه دل درد و یبوست شود .از گوشت قرمز و غذاهای چرب باید اجتناب کرد .سیگار نکشند و نقش ورزش بسیار اهمییت دارد . انجام ورزش در هفته سه روز و هر بار به مدت نیم ساعت جهت جلوگیری از افزایش وزن بسیار مفید میباشد .با جلوگیری از افزایش وزن از بیماریهای قلبی چاقی فشار خون دیابت ومشکلات مفصلی جلوگیری میشود .با ورزش هور مونهای اندورفین مانند دوپامین سیستین در مغز ازاد شده و افسردگی بی خوابی از بین میرود . ورزشهائی چون ایروبیک پیاده روی دویدن شنا دوچرخه سواری رقص بسیار مفید میباشدو باعث بالا رفتن کلسترول اچ دی ال میشود که یک کلسترول خوب بوده و از بیماریهای قلبی و فشار خون جلو گیری میکند .

به طور خلاصه: ۱-به پزشک مراجعه کنید ۲سیگار نگشید ۳ ورزش کنید ۴ وزن خود را کنترل کنید (حذف شکر شیرینی )۵ کنترل فشار خون ۶ تغییر استایل زندگی (روش زندگی) ۷کم کردن استرس در زندگی