Blog

عوارض واکسیناسیون کوید۱۹

متعاقب تزریق واکسن کوید ۱۹ بعضی افراد هیچگونه علامتی ندارند و در افرادیکه علائم ظاهر میشود یا در محل تزریق هست که از قرمزی تورم درد وگاهی علامت شدیدتر میباشد که لازم هست کومپرس اب سرد و یا مراجعه به پزشک نمود .علائم دیگر عمومی هست مانند تب ‘ سر درد’ بی حالی’ بدن درد ‘ درد عضلانی ‘ تهوع ‘حالت سرماخوردگی و اسهال که اگر شدید بودند لازم هست به پزشک مراجعه نمایند . برای معالجه تب ودرد میتوان از ایبوبروفن, اسپیرین ,استامینوفن و انتی هیستامین در صورت الرژی استفاده نمود البته در صورتی که منع مصرف دارو در کار نباشد همینطور مصرف مایعات زیاد وپوشیدن لباس نازک توصییه میشود.

عوارض تزریق واکسن در دوز دوم بیشتر میباشد و دلیل ان واکنش بدن در برابر واکسن میباشد .

درمورد واکنش آلرژی نباید دوز دوم را تزریق کرد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟ اگ درد و تورم بیش از حد باشد یا بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد .ویا اگر حال عمومی بد بیش از سه یا چهار روز طول بکشه لازم هست به پزشک مراجعه شود .

واکسن جانسون جانسون فقط یک دوز دارد ودر مورد بقییه واکسنها که دوز دوم تزریق شد بعد از دو هفته حد اکثر مصونییت ایجاد شده و در شرایط خاصی از محددیت های پروتوکل سازمان بهداشت جهانی کاسته میشود .

Menopause ۰(یائسگی)

یائسگی در خانمها با قطع قاعدگی و یا نامنظم شدن قاعدگی همراه میباشد و معمولا در سن چهل تا پنجاه سالگی شروع میشود . یائسگی یک امر عادی و فیزیولوژیک میباشد .دلیل یائسگی کم کاری تخمدانها میباشد .

علائم: داغ شدن گر کشیدن بیخوابی عصبانیت افسردگی بد خوابی میباشد

در دوران یائسگی به علت تغییرات روحی وجسمی نیاز به درمان میباشد و ممکن هست پزشک مجبور به درمان جایگزین هور مونهای تخمدان بشود همینطور مشاوره با روان پزشک و تجویز داروهای ارام بخش جهت درمان افسردگی وبی حوصلگی .و استفاده از کرم استروژن و کرمهای لوبریکانت جهت رفع مشکلات هنگام مقاربت (در دوران یائسگی مخاط واژن نازک شده و الاستیسیته واژن کم میشود ونزدیکی دردناک میشود)

رژیم غذایی باید تغییر کند زیرا در دوران یائسگی میزان بیشتر کلسیم و ویتامین دی نیاز هست معمولا کلسیم روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم میباشد که در دوران منوپوز ۱۲۰۰ میلی گرم میشود .باید توجه داشت که مصرف بیش از حد کلسیم باعث سنگ کلیه دل درد و یبوست شود .از گوشت قرمز و غذاهای چرب باید اجتناب کرد .سیگار نکشند و نقش ورزش بسیار اهمییت دارد . انجام ورزش در هفته سه روز و هر بار به مدت نیم ساعت جهت جلوگیری از افزایش وزن بسیار مفید میباشد .با جلوگیری از افزایش وزن از بیماریهای قلبی چاقی فشار خون دیابت ومشکلات مفصلی جلوگیری میشود .با ورزش هور مونهای اندورفین مانند دوپامین سیستین در مغز ازاد شده و افسردگی بی خوابی از بین میرود . ورزشهائی چون ایروبیک پیاده روی دویدن شنا دوچرخه سواری رقص بسیار مفید میباشدو باعث بالا رفتن کلسترول اچ دی ال میشود که یک کلسترول خوب بوده و از بیماریهای قلبی و فشار خون جلو گیری میکند .

به طور خلاصه: ۱-به پزشک مراجعه کنید ۲سیگار نگشید ۳ ورزش کنید ۴ وزن خود را کنترل کنید (حذف شکر شیرینی )۵ کنترل فشار خون ۶ تغییر استایل زندگی (روش زندگی) ۷کم کردن استرس در زندگی

ادامه تغییرات هورمونها با ورزش

اپی نفرین و نور اپی نفرین از گروه آمین ها میباشند و هنگام ورزش روی سیستم عصبی سیمپاتیک اثر کرده و در ایجاد انرژی وتنظیم ضربانات قلب و عروق و حرکات تنفسی نقش مهمی دارد . اپی نفرین یا ادرنالین هنگام ورزش باعث تبدیل گلیکوژن به گلوکز همچنین تبدیل چربی به گلوکز شده و ایجاد انرژی میکنند .نور اپی نفرین باعث تنگ شدن عروقی که در ورزش نقش ندارند میشود و از طرف دیگر عملکردی مثل اپی نفرین دارند. تستوسترون :از جمله هورمونهای استروئیدی میباشد که توسط سلولهای لیدیک بیضه ودر تخمدان خانمها و مقدار کمی در غده ادرنال مرد و زن ساخته میشود .تستوسترون باعث باز سازی پروتئین های عضلات اسیب دیده در ضمن ورزش میشود . هورمون رشد انسانی :یک هورمون آنابولیک هست که توسط هیپوفیز ترشح میشود و باعث رشد سلولها ی انسانی شده و باعث زیاد شدن و رشد رشته های عضلات میشود . ودر استحکام استخوان ها و تنظیم مواد معدنی موثر میباشد همینطور روی سیستم ایمنی و متابولیسم چربی نقش دارد.

تغییرات هورمونهای بدن انسان با ورزش

سیستم آندوکرین که تولید کننده هورمونهای بدن بوده و عمل سلولها را کنترل میکند .بعضی از این هورمونها در عمل متابولیسم شرکت کرده و ایجاد انرژی میکنند بعضی روی سلولهای تولید مثل اثر کرده و بعضی روی رشد بافتهای مختلف بدن موثر میباشد بعضی در هیدراسیون و ابرسانی به سلولها و بعضی در ساختن پروتئین برای عضلات و ساختن عضلات نقش دارند و در نهایت بعضی از هورمونها روی شرایط روحی انسان نقش دارند . سه دسته بزرگ هورمون وجود دارد ۱‍- استروئیدها ۲- پپتیدها ۳- امین ها این سه دسته هورمون هر کدام ساختمان شیمیائی مخصوص به خود دارند با اثر خاص روی گیرنده های خاص ‍‍‍ا- استروئیدها روی رسپتورها یا گیرنده های خاص واقع در هسته سلول اثر میگذارند ۲- پپتیدها روی گیرندهای خاص در دیواره سلول اثر میگذارند ۳-آمین ها با داشتن نیتروژن روی شبکه عصبی سمپاتیک اثر میگذارد هورمونها روی اعمال آنابولیسم که وظیفه ساختن بافتهای بدن دارند و عمل کاتابولیسم که باعث تخریب سلولها واز بین رفتن بافتهای قدیمی و کهنه میشوند و مجموع این اعمال آنابولیسم و کاتابولیسم را متابولیسم میگویند . ورزش توسط این هورمونها نقش مهمی روی عملکرد بافتهای بدن دارد. انسولین: انسولین یک پپتید هست که توسط پانکراس یا غده لوزالمعده ترشح میشود .انسولین باعث تنظیم گلوکز ومتابولیسم چربی میشود .زمانی که گلوکز خون بالا میرود انسولین ترشح شده و میزان گلوکز را پائین میاورد .این گلوکز در عضلات مصرف سوختن و ایجاد انرژی میکند و یا به صورت گلیکوژن در کبد ذخیره شده و یا در سلولهای چربی تبدیل به چربی میشود .قبل از ورزش نباید شیرینی و شربتهای شیرین استفاده کرد چون باعث ازاد شدن انسولین شده و گلوکز به صورت چربی در بدن ذخیره میشود . گلوکاکون :هنگام ورزش که میزان گلوکز خون کم میشود گلوکاکون از پانکراس ازاد شده و باعث تبدیل گلیکوژن کبد به گلوکز و تبدیل اسیدهای چرب به گلوکز میشود . کورتیزول :کورتیزول یک استروئید هورمون هست که کاتابولیزان میباشد و در هنگام استرس از غده ادرنال یا غده فوق کلیه ترشح میشود همینطور در زمان گرسنگی زیاد و یا ورزش شدید که گلوکز خون کم میشود کورتیزول ازاد شده و از بافت چربی و پروتئین بدن تجزیه و تبدیل به گلوکز میشود . اپی نفرین و نور اپی نفرین : این دسته هورمونها از گروه امین ها هستند که هنگام ورزش روی سیستم اعصاب سیمپاتیک اثر کرده و در ایجاد انرژی نقش دارد و تنظیم کننده ضربانات قلب وحرکات تنفسی با حرکات ورزشی میباشند .

Myoma of uterus: فیبروم رحم

فیبروم ها تومور های خوش خیم رحم هستند که اکثرا بدون علامت میباشند۰ با این وجود یکی از دلایل عمده ی نازایی مربوط به فیبروم ها میباشد به علاوه باعث خونریزی های غیر عادی رحمی میشود. علاوه بر این باعث تغییرات بدخیمی و سرطان میگردند و اکثرا باعث کم خونی میشوند.

تشخیص: فیبروم رحم در اکثر مواقع هنگام معاینه ی پزشک تشخیص داده میشود بدین صورت که یا رحم بزرگتر از حد معمول بوده و یا نامنظمی در آن تشخیص داده میشود و یا علایم بالینی بیماری مریض را مجبور به مراجعه ی به پزشک می نماید. بهترین راه تشخیص:

۱) معاینه توسط پزشک

۲) سونوگرافی: با انجام سونوگرافی از رحم که به دو طریقه از روی شکم ( trans abdominal ) و از راه واژن ( trans vaginal ) صورت میگیرد.

۳) (MRI (magnetic resonance imaging: که دقیقا محل و اندازه ی تومور را مشخص میکند.

۴) Hystero sonography: هیسترو سونوگرافی که ابتدا با تزریق سالین نرمال در رحم باعث متصل شدن رحم شده و سپس سونوگرافی انجام میشود. در این روش لایه ی مخاطی رحم به وضوح دیده میشود و فیبروم های زیر مخاطی (submucosal) بهتر دیده میشود واین روش برای خانم هایی که مایل به بارداری هستند روش خوبی است.

۵) Hystero salpingography هیستروسالپینگو گرافی: با این روش لوله های رحم هم مشخص میشوند و برای بیمارانی که نازایی دارند مفید میباشد و مشخص میشود که لوله های رحمی باز یا بسته است.

۶) Hysteroscopy هیستروسکوپی: که در این روش با دوربین مخصوص وارد رحم شده و پس از تشخیص فیبروم های زیرمخاطی توسط این دستگاه خارج میگردد.

۷) Laparoscopy لاپاراسکوپی: در این روش تشخیصی بوسیله ی لاپاراسکوپ وارد محوطه ی شکم شده و مستقیما رحم و ضمایم رحم و تخمدان ها مشاهده میشود.

Treatment

درمان های غیر جراحی ( non invasive ):

۱) Gonadotropin agonists: داروهایی هستند که مانع ترشح استروژن و پروژسترون شده و علایم یایسگی مانند گر گرفتن و داغ شدن در بیمار ایجاد میکنند و از بزرگ شدن فیبروم جلوگیری نموده و علایم آن را کاهش میدهند ولی این داروها را بیشتر از ۳ تا ۶ ماه نمیشود استفاده کرد. این داروها عبارتند از:

( Lupron- Eligard- Zolaxen )

( Progestin releasing ( IUD:

باعث کم شدن خونریزی میشوند ولی باعث کوچک شدن و از بین رفتن فیبروم نمیشوند. در این روش از بارداری هم جلوگیری میشود.

Tranexamic acid: باعث کم شدن خونریزی میشوند.

قرص های جلوگیری هم باعث کم شدن خونریزی میشوند.

سایر روش های درمانی فیبروم:

زمانیکه بیمار زیر دستگاه MRI است محل دقیق فیبروم را مشخص نموده و با دستگاه سونوگرافی امواج قوی سونو را روی فیبروم متمرکز نموده و بخشی از غده را متلاشی میکنند.

Uterin artery embolisation: با این روش مواد سوزاننده داخل شریان رحمی تزریق شده و باعث انسداد شریان شده و در نتیجه فیبروم از بین میرود.

Radio frequency ablation: در این روش ضمن لاپاراسکوپی فیبروم را برمیدارند.

روش جراحی با لاپاراسکوپ و یا روش روباتیک فیبروم را میشود جراحی نمود.

میومکتومی از طریق حفره ی رحم توسط هیستروسکوپ.

Endometrial ablation: در این روش دستگاه مخصوص وارد محوطه ی رحم شده و توسط مایکروویو آب داخل رحم گرم شده در حدیکه لایه ی مخاطی رحم را میسوزاند این عمل در مراحل اخر پریود که خونریزی زیاد است انجام میشود و باعث کنترل خونرزی میشود. برای خانم های که تمایل به حاملگی دارند از این روش استفاده نمیشود.

Morcellation during fibroid removal: اگر فیبروم بزرگ باشد میتوان آن را به تیکه های کوچک تقسیم کرده و خارج نمود البته اگر مشکوک به سرطان باشیم نباید چنین کاری انجام شود.

اگر بیمار تمایل به حاملگی دارد نباید از روش های زیر استفاده کرد:

1) Endo metrial ablation

2) Uterine artery embolization

3) Radio frequency ablation

قبل از جراحی باید دقیق با بیمار صحبت شود و انواع روش های میومکتومی را توضیح داد و مطمین بود که ایا تمایل به حاملگی دارد یا نه و اگر تمایل به بارداری دارد میومکتومی از طریق جراحی بهترین روش است.

باید توجه داشت در میومکتومی فیبروم های کوچکی هستند که در زمان جراحی دیده نمیشوند و بعد از مدتی بزرگ شده و اصطلاحا فیبروم اود مینماید بنابراین در خانم هایی که مبتلا به فیبروم هستند و تمایلی به حاملگی ندارند و به حد کافی فرزند دارند بهتر است هیسترکتومی انجام شود.

این مطالب کاملا جدید و مطابق با دستورالعمل جراحی روز امریکا میباشد.

women’s health care-1

جهت پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان و درمان به موقع می توان از مرگ و میرهای زودرس بیماری های گوناگون جلوگیری کرد.این مبحث در مورد خانم ها میباشد و مواردی که باید مدنظر داشت عبارتند از:

۱) مراجعه به پزشک تشکیل پرونده انجام معاینه ی کامل بدن از فرق سر تا انگشت پاها که شامل مشاهده ی کامل -معاینه کامل از اعضا و احشاء بدن میباشد.معاینات از نظر روح و روان و جسم فرد معاینه مغز و اعصاب معاینه چشم گوش حلق بینی قلب ریه معاینه ی شکم لمس کبد طحال روده ها کلیه ها مثانه و دستگاه تناسلی اندام ها بررسی وجود  واریس دفورمیتی یا تغییر شکل توجه شود.غدد داخلی مدنظر باشند.کنترل فشار خون سمع قلب گرفتن شرح حال کامل شخص شرح حال فامیلی ایا در خانواده بیماری مشخص ازجمله سرطان دیابت مشکلات روحی روانی بیماری های اتوایمون وجود دارد.ایا مشکلات هورمونی اختلال در سیسکل ماهیانه وجود دارد یا خیر و ثبت در پرونده ی شخص.